Cerita Kanak-Kanak

This entry is for academic purpose of course subject  SBLM 1023 INTRODUCTION TO WRITING Session A161 2016/2017

Si Tikus penyelamat Sang Ayam



Pada suatu hari petang, Sang Ayam yang berasa lapar mencari makanan di satu lapangan di halaman kampung. Sang Serigala berada dari jauh ternampak Sang Ayam itu. Sang Serigala yang berakal licik itu berbisik hatinya,"Alangkah baiknya jikalau saya dapat makan besar hari ini!"


Akalnya terus berkembang, "Apa kata saya berpura-pura mati di tepi jalan dan terus siapkan Sang Ayam itu apabila dia menghadap ke saya?" Tanpa berasa ragu, Sang Serigala terus memulakan lakonkannya di lapangan itu.


Akan tetapi, semua ini telah diperhati oleh Si Tikus yang sedang berehat di bawah satu pokok besar. Si Tikus terus dapat meneka niat Sang Serigala itu dengan lakonannya. "Aku tidak akan biarkan awak siapkan Sang Ayam, aku ingin selamatkan Sang Ayam itu!" kata Si Tikus yang berkeyakinan agak besar dalam badan yang begitu kecil. Melihatkan Sang Ayam itu semakin menghadap ke arah Sang Serigala yang berpura-pura mati itu, dalam masa yang pendek, Si Tikus yang cerdik telah mendapat satu idea yang bijak supaya Sang Ayam tidak akan dimakan oleh Sang Serigala.

Si Tikus bergegas ke hadapan Sang Ayam yang sibuk mencari makanan. "Hai, Sang Ayam, jaga-jaga persekitaran di sini," "Apa pula yang awak maksudkan, Si Tikus?" kata Sang Ayam yang agak hairan dengan kemunculan Si Tikus itu. "Jangan teruskan arah awak ke hadapan," Si Tikus berbisik di telinga Sang Ayam. "Kenapa pula? Aku lapar juga," balas Sang Ayam yang tidak faham akan bisikan Si Tikus itu.

"Awak nampak tak Sang Serigala yang berada di situ?" Si Tikus tidak sabar menunjukkan kepada Sang Ayam yang Sang Serigala yang menyandar di atas lantai. "Eh, aku tahu. Itu bukan Sang Serigala yang sudah mati? Aku baru nak menghadap ke sana!"kata Sang Ayam. "Tak, itu Sang Serigala yang masih hidup, dia hanya berpura-pura mati, dia ingin siapkan awak!" sambung pula Si Tikus.

Sang Ayam berasa sangsi terhadap kata-kata Si Tikus lalu meminta bukti yang nyata daripadanya. "Serigala yang mati akan buka mulut tetapi bukan yang tutup!" Jeritan dituju ke arah Sang Serigala oleh Si Tikus, di depan Sang Ayam. Sang Serigala terus membuka mulutnya supaya menyakinkan Sang Ayam bahawa dia sudah mati, malah penipuan bijak daripada Si Tikus ini telah berjaya menyedari Sang Ayam bahawa Sang Serigala itu masih hidup. Jika tidak, dia tidak mungkin akan membuka mulutnya setelah apa yang dijerit oleh Si Tikus itu.


Kemudian, Sang Ayam and Si Tikus meninggalkan lapangan itu secepat mungkin. Sang Ayam bersyukur dan berterima kasih kepada Si Tikus kerana kebijaksaannya telah menyelamatkan diri sendiri daripada diburu oleh Sang Serigala. Sang Ayam juga berasa salah kerana tidak percayai akan kata-kata Si Tikus pada mulanya. Si Tikus senyam dan juga berterima kasih kepada Sang Ayam kerana sudi mempercayai kata-katanya agar tidak menjadi buruan Sang Serigala.


Sang Serigala yang masih menyandar di atas lantai itu tidak tahu keadaan sebenarnya. Dia berasa hairan akan Sang Ayam yang tidak menghadap kepadanya lalu membuka mata menyedari bahawa Sang Ayam sudah meninggalkan lapangan itu.

Bak kata pepatah, kecil jangan disangka anak, besar jangan disangka bapa. Pengajaran daripada cerita ini menyampaikan mesej bahawa kita haruslah menerima pandangan ataupun cadangan yang berfaedah daripada sesiapa demi kebaikan diri sendiri.

Semoga anda mempunyai pembacaan yang menyeronok. Terima Kasih.